K zamyšlení - „Moje dítě je vítěz“

Nahlédnete- li do odborných publikací pro děti předškolního věku, abyste zjistili, co všechno by vaše dítě mělo znát před vstupem do základní školy, ujistí Vás to v tom, že by muselo být téměř geniální. Začnete propadat panice. Jen namátkou:

  • Umí vše perfektně vyslovit? Ne!
  • Má dobrou slovní zásobu? Jak v čem ,sprostých slov zná docela dost,ale na to co dělal ve  školce mi řekne „nic“.
  • Drží správně tužku? Skoro (první naděje).
  • Slyší hlásky na začátku a na konci? Nevím, je mu to jedno!
  • Ovládá své afektivní jednání? No to sotva – navíc s ním neovládám své afektivní jednání ani já!
  • Uvědomuje si svou samostatnost, zaujímá vlastní názor a postoj a vyjadřuje ho? No to by mu šlo, v krámě si vezme co chce zaujme názor, že to musím koupit a vyjadřuje ho řevem, dokud to neudělám (ale to zas neovládá své afektivní jednání).
  • Chápe základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti, podle potřeby je prakticky využívá?...

…A to je jen zlomek toho, co by mělo dítě podle moudrých knih, znát,než zasedne v první třídě základní školy.

Většina rodičů, když si toto přečte tak je napadne jediné.“Tak tenhle se nám nepovedl, musíme ho zahodit“. To ovšem nejde, tak to do něj nějak musíme dostat“. Zodpovědný rodič se začne shánět po kroužcích, v časopisech vytrhává pracovní listy, vyhledává na internetu a nepustí dítě ven, dokud je nevypracuje a hlavně začne srovnávat se sousedovou Aničkou. Jak to, že ona umí už tamhle to a ty ještě ne? zdrceně konstatuje: “Ten náš je úplně hloupý„ a začne se pátrat po kom to má. Dítě samo,začne mít pocit nedostatečnosti, méněcennosti a začne zlobit.

Jak z toho ven?!!!

Chceme mít přeci dítě úspěšné, aby se mu v životě dařilo! Pak zapomeňte na to, co umí sousedovo dítě. Nesrovnávejte. Každé dítě se vyvíjí jinak! Po svém! Bez ohledu na naše přání. Co opravdu potřebuje znát a umět než půjde do světa,tedy nejdříve do základní školy, je toto:

  1. Co smím a co nesmím, abych neublížil sobě ani druhým (pravidla chování – v autoškole to jsou pravidla silničního provozu – porušíš = narazíš)
  2. Mít víru v sebe = dokážu to, nevzdám to!
  3. Chuť to dokázat! (Známe z řečí v restauračním zařízení 4.cenové skupiny “To já kdybych chtěl já bych to těm blbcům ukázal…! “Těmto se dostává 2, tedy sebevědomí a chybí 3 – tedy ctižádost a snaha).

Dítě si utváří základní vzorce myšlení do 6-ti let (asi 80%). Vaše dítě se tedy nachází  pro něj v nejdůležitějším období. Už teď se rozhoduje o tom ,do jaké míry bude vaše dítě úspěšné. Zdá se vám to jako hloupost? Myslíte, že úspěšný člověk má vždy IQ140? Nevěřte tomu. Připadá vám snad, že všichni politici, celebrity či podnikatelé vládnou tímto IQ? Sotva! Čím to tedy je, že jsou úspěšní?

Mají cíl – víru v sebe – chuť to dokázat. A ti slušní podnikatelé, celebrity, politici dokonce vědí co smí a co nesmí, aby neublížili sobě ani  druhým (ti méně slušní pak  plní stránky bulváru popřípadě by měli usednout do soudních lavic).


Jak tedy dokázat to, aby „MOJE DÍTĚ BYLO VÍTĚZ!“


Všichni jsme se narodili, jako vítězové. Už naše narození byla obrovská výhra. Pak se ale přestaneme chovat jako vítězové a v dospělosti jde 85% lidí od prohry k prohře, až nakonec zemře. Jak k tomu člověk dojde??? Víte kolikrát se malé dítě v průměru za den zasměje??? 400x a dospělý člověk??? 15x. Jak dojde veselé dítě k takovému výsledku??? Malé dítě jedná podle instinktů podobně jako zvíře. Využívá čich, chuť, hmat, zrak, sluch. A nadšení!! A už tu je dospělý! Fuj, to nesmíš, nech to, pusť to, nedávej to do úst, jez to, nejez to…!!! Na to jsi ještě malý! Z tebe nic nebude! A nezlob!

Ideální dítě (stejně jako pes) , je tedy podle mnohých takové, které se kouká a poslouchá (tedy jenom zrak a sluch) A je po nadšení! Přidají se média – letadla padají, zabíjí se děti, manželka propíchla manžela, záplavy, zemětřesení, krize a je i po úsměvu!!! Děti brzy pochopí, že téměř, vše do čeho se pustí, je špatné a trestané. Co se cení a odměňuje je – nic nedělat. To je hodný chlapeček? Který? Ten, který tak pěkně sedí, ne jako ten, škaredý, který už třikrát vstal a něco chtěl! Výsledkem je, že se většina lidí v dospělosti o nic nepokouší!

Co můžeme udělat společně pro to, aby vaše děti nedopadli jako těch 85% neúspěšných lidí??? Především vy máte velikou moc vše změnit!! Nevěříte?? Denně vám projde hlavou 25000 myšlenek. Krátkých, delších,  různých. Chcete-li, aby se vaše dítě nepřestávalo smát, vnímalo svět positivně s nadšením a zůstalo vítězem i nadále? Nepřestávejte ho obdivovat, tak jako v prvních týdnech jeho života. Napište si rychle 10 věcí, které jsou na něm skvělé! Napište si i o vás 10 skvělých věcí ,co je na vás dobrého! Naučte se chválit sebe i je (zapomeňte na tu blbost, že samochvála smrdí, jen se nepřechval, buď skromný...atd). Bez sebedůvěry není vítěze!! Každý den na seznam připište alespoň jednou positivní věc, činnost, která vás za ten den potkala – u dítěte i u vás. Před spaním o tom nezapomeňte říci svému dítěti. Bude-li usínat s pochvalou, bude celý druhý den hned lepší. A ten další taky a ….

Na konci roku budete mít na seznamu nejméně  365 positivních událostí, vlastností atd. Takové dítě  nemůže prohrát a vy se vrátíte  zpět k tomu původnímu dítěti ve VÁS. A s takovými rodiči je radost vyrůstat.

Budeme rádi ,když se tu sejdeme a podělíte se s  námi  o súspěchy vašeho dítěte.